Saturday, April 25, 2009

Hur definierar man spel?

Personligen anser jag att det är aktiviteten som definierar spelet. Utan aktiva val och utan någon aktivitet blir det inte något spel vilket ger aktiviteten den centrala rollen i ett spel. Det spelar ingen roll vad för sorts aktivitet det är, om den så är intellektuell eller fysisk så är det den fundamentala delen i spelet. Delaktighet och interaktion är en stor del av aktiviteten i spelet då, om det inte var med, så är det inget spel... eller i alla fall ett väldigt tråkigt sådant. Det måste finnas val i spelet som spelaren måste göra, det spelar ingen roll hur små dessa valen är men de måste ha konsekvenser. Utan det blir spel tråkiga och vi som spelare tröttnar.
Det måste naturligtvis också finnas regler som definierar vad man får, och kanske viktigare, inte får göra. Det sätter både begränsningar och ramar för hur spelet går till.
Konflikter är också något som behövs för att spel ska vara roliga att spela. Om konflikten kommer från andra spelare eller från själva spelat är irrelevant. Utan någon konflikt blir spel tråkiga och vi, åter igen tröttnar på det.

För att pröva min speldefinition ska jag nu applicera den på tre olika spel.

Texas Hold'Em, en form av poker som de flesta känner till. Mycket spelar aktivitet i det här spelet då spelarna måste göra många val, om de ska höja insatserna (raise), lägga sig (fold) eller om de kan, stå över för att se vad de andra spelarna gör (check). Konflikten kommer främst från de andra spelarna då man försöker utröna vad för kort de har, om de har en bättre eller sämre hand än vad du har. Där kommer också konflikten med korten som är utlagda och om de gör din hand bra eller dålig. Och eftersom reglerna tillåter att man bluffar så lägger det ytterligare ett lager av konflikt samt aktivitet i spelet. Sedan finns det ju också naturligtvis regler i spelet, utan dem skulle det aldrig fungera.

Arkham Horror
, ett brädspel baserat på rollspelet Call of Cthulhu samt HP Lovecrafts Cthulhu mytos. Då spelarna i det här spelet inte spelar mot varandra utan med varandra så kommer konflikten från monster och händelser i själva spelet. Det finns också ett avancerat regelsystem som styr vad som händer och dikterar vad spelarna får och inte får göra. Mycket aktivitet är det också, både från spelarna och spelet.

Vampire the Masquerade: Bloodlines, ett datorspel baserat på White Wolf's rollspel Vampire the Masquerade. Som ett dator spel finns det naturligtvis regler i spelsystemet som talar om vad man som spelare får och inte får göra. Konflikter kommer också utifrån spelsystemet i form av uppdrag och fiender. Där kommer också aktiviteter in, spelaren är väldigt aktiv och bestämmer (inom visa begränsningar) vad de vill ska hända och man gör flera meningsfulla val om hur man ska utföra uppdrag, om man ens vill göra dem och till vilken karaktär i spelet man vill gå och utföra dem för.

Jag känner att min definition håller i dessa spel.

1 comment:

Anonymous said...

Yo! Nu har jag en ny blogg, med en ny webbadress. Uppdatera är du snäll. :)
http://phatbrain.wordpress.com

Mvh Johan Svensson