Saturday, April 25, 2009

Systemanalys



Dante's Inferno
är ett brädspel av Twilight Creations. Det är löst baserat på Dantes verk, Den Gudomliga Komedin, och är ett brick-baserat strategi spel som går ut på att rädda tillräckligt många syndare så man får tillgång till den nionde cirkeln av Helvetet och kan besegra Lusifer; samtidigt som man ska försöka hindra de andra spelarna från att göra det först.

Huvudsakliga konflikter: Detta kommer ifrån de andra spelarna då de kommer att försöka hindra dig samtidigt som du försöker hindra dem.
Objekt: Spelpjäser (spelarnas egna, demoner samt Lusifer själv), själar (valuta), tärningar och spelbrickor som bygger upp spelplanen allt eftersom spelet fortskrider.
Regler: Står en spelare på samma bricka som en demon måste man slåss mot den, vinner man är demonen ur spel, förlorar man flyttas man upp en cirkel. Sedan slår man tärningarna för att se hur många resurser man får (syndare man räddar). Efter det placerar man ut en ny bricka samt rör flyttar sin pjäs till en närliggande bricka. Det kostar dock att göra saker så man måste betala för allt man gör och priset varierar för varje handling. Det ända som inte kostar är att flytta sin pjäs och demonpjäser.
Emergens i spelet: Det är mycket emergens i spelet eftersom det finns så många faktorer som påverkar det. Antalet resurser påverkar hur mycket varje spelare kan göra per runda vilket kan variera stort. Sedan har du demoner som är i vägen och kan skicka upp dig en nivå som du sedan måste köpa tillbaks då det kostar att gå neråt. Samt att de andra spelarna försöker jävlas med dig. Allt detta leder till utgången blir olika från spelomgång till spelomgång. Naturligtvis spelar erfarenhet in, en erfaren spelare som kan spelet kommer antagligen lyckas bättre än en nybörjare men det är inte hugget i sten då den erfarna spelaren kan ha otur med tärningarna, får lite resurser och mycket stryk av demoner, medan nybörjaren kanske har väldig tur. Jag hävdar att det finns emergens i spelet även om erfarenhet hjälper... men det gör det väl med allt.

No comments: